Vervolg Visie Terug naar School
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich succesvol voelen in de onderwijsomgeving. Dit kan alleen in een uitdagende omgeving waarin structuur, vertrouwen, transparantie en een positieve benadering voorop staan. Leerlingen en volwassen werken met elkaar samen in een uitnodigende speel-, werk- en leeromgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen in een houding van zelfvertrouwen, zelfkennis, verantwoordelijkheid en positief gedrag. Wij bieden dit door duidelijk en consequent te zijn in regels en afspraken. We maken het onderwijs voor leerling voorspelbaar, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Wij hebben grote expertise op het gebied van observatie-, praktijk en heterogene groepen.
De personeelsleden hebben een belangrijke rol. Het accepteren van ieders “eigen aardigheden” is van belang evenals het denken in mogelijkheden. Zij tonen geduld en begrip en kijken en luisteren goed naar leerlingen, stimuleren leerlingen door hoge verwachtingen uit te spreken en duidelijke doelen te stellen, waardoor ze steeds een stapje verder komen.
Het is belangrijk de leerlingen te leren kijken naar wat goed gaat en succeservaringen op te laten doen en dan ook vast te houden aan wat goed gaat en te werken aan dat wat iets minder gaat.
Om het kind te leiden naar een zo zelfstandig mogelijk bestaan, worden onze ouders actief betrokken bij het ontwikkelingsproces van hun kind. Ouders/verzorgers en school werken samen als partners in de zorg m.b.t. de opvoeding en de ontwikkeling van de leerling. Elkaar kunnen vinden, elkaar hierin ondersteunen en aanvullen is dan ook van groot belang.
Zo werken wij
Wij vinden het kind centraal, sociaal-emotioneel als basis, kwalitatief uitdagende leeromgeving, bevorderen goed burgerschap en transparant zijn enorm belangrijk. Het zijn onze kernwaarden. Zij geven aan waar wij met elkaar voor staan. In de gedragsregels staat per kernwaarde omschreven hoe me met elkaar en anderen om willen gaan, wat we van elkaar mogen verwachten en waar we elkaar op mogen aanspreken.
Afstemming van gedragsregels op school draagt bij aan het teamgevoel. Vooral als dagelijkse werksituaties aan de hand van gedragsregels worden besproken. Het zorgt voor bewustwording van gedrag en de wijze waarop de kernwaarden worden uitgedragen. De gedragsregels kunnen bij de aanname van nieuwe mensen dienen als hulpmiddel bij de inschatting of iemand bij De watertuin past.
Kernwaarden
Het kind centraal,sociaal-emotioneel als basis |
|
kwalitatief uitdagende leeromgeving |
|
Bevorderen goed burgerschap |
|
transparant |
|